Vragen? Bel 036 - 540 90 50

Verander in 6 stappen

Verander in 6 stappen met hypnotherapie

Iedereen gaat verschillend om met verschillende situaties. Wellicht zie je ook wel de verschillen om je heen. Jij ligt wakker van een situatie op school, terwijl een andere ouder dezelfde situatie luchtig oplost. Jij voldoet aan alle verwachtingen, terwijl je collega weet hoe hij nee kan zeggen. Jij krijgt piekert je suf over een conflict, terwijl je partner een fles wijn leegdrinkt. Allemaal voorbeelden van verschillend omgaan met eenzelfde situatie. Je kent het vast nog veel meer voorbeelden.

Coping stijl

In de psychologie wordt de omgang met situaties aangeduid met ‘coping’ stijl. Verschillende mensen reageren verschillend  op dezelfde situatie. Coping is voor iedereen persoonlijk en iedereen heeft een persoonlijke coping stijl. Deze stijlen ontstaan in de vroege jeugd en versterken zich in de latere jaren. Veelal zijn dit hele onbewuste processen. Een coping stijl is dus een manier waarop je zelf met een situatie omgaat.

De coping stijl wordt gevormd door eerdere ervaringen, erfelijkheid, sociale en familiare omstandigheden en de ernst van gebeurtenissen.  Naar coping wordt veel onderzoek gedaan.

Indeling

De meest voorkomende indeling van coping is de ULC (Utrechtse Coping Lijst P.J.G. Scheurs e.a. 1993). Er worden zeven stijlen onderscheiden:

  1. Actief aanpakken: de situatie rustig van alle kanten bekijken, de zaken op een rijtje zetten, doelgericht en met vertrouwen te werk gaan om het probleem op te lossen
  2. Palliatieve reactie: afleiding zoeken, zich met andere dingen bezig houden om niet aan het probleem te hoeven denken, proberen zich wat prettiger te voelen door te roken te drinken of zich wat te ontspannen.
  3. Vermijden: afwachten: de zaak op zijn beloop laten de situatie uit de weg gaan of afwachten wat er gaat gebeuren.
  4. Sociale steun zoeken: het zoeken van troost of begrip bij anderen, zorgen aan iemand vertellen of hulp halen.
  5. Passieve reactie patroon: zich volledig door de problemen en de situatie in beslag laten nemen, de zaak somber inzien, zich piekerend in zichzelf terugtrekken, niet in staat zijn om iets aan de situatie te doen, piekeren over het verleden.
  6. Expressie van emoties: het laten blijken van ergernis of kwaadheid, spanningen afreageren.
  7. Geruststellende en troostende gedachten hanteren: zichzelf geruststellen met de gedachte dat na de regen zonneschijn komt, dat anderen het ook wel eens moeilijk hebben of dat er nog wel eens ergere dingen gebeuren jezelf moed inspreken.

Coping stijlen zijn onbewuste processen waarvan jij je bewust kunt worden. Welke coping stijl past bij jou? Welke coping stijl wens jij? Wie ken jij waarvan je wat kunt leren?

Veranderen van stijl

Het veranderen van je eigen coping stijl kent een aantal stappen:

Stap 1: bewust worden van de situatie

Stap 2: bewust worden van jouw coping stijl

Stap 3: bewust worden van de voordelen én nadelen van je coping stijl

Stap 4: inventarisatie van de gewenste mogelijkheden en oplossingen

Stap 5: programmeren van een nieuwe coping stijl

Stap 6: oefenen en ervaren van de gewenste coping stijl

Wil je onbewust meer leren over de bewuste mogelijkheden om je gewenste coping stijl bereiken en te optimaliseren, neem dan contact met mij op.

Contactgegevens

Praktijk Nicoline Bos
Botplein 4 | 1317 SL Almere
nicoline@nicolinebos.nl
036-5409050 | 06-26016517

Facebook
Google+
LinkedIn
INSTAGRAM

Aangesloten bij

Call Now Button